Nieuwsgierige Houding

Bewijslast bij de houdingen:

Ontwikkeling & reflectieve "nieuwsgierige houding"

Algemeen

Creativiteit:

Ik ben met min creativiteit erg verbeterd, ik was vorig jaar eigenlijk totaal niet creatief en vond het ook helemaal niks voor mij. Ik ben dit jaar begonnen met communicatie en vaardigheden en dit heeft mij laten inzien dat ik het ergens wel in me heb en dat ik het zelfs leuk kan vinden. Het begon bij CMV10 waar we een PowerPoint moesten maken, ik was hier heel erg tevreden mee en vond het proces wat minder maar het resultaat erg leuk. Mijn cijfer viel wel erg tegen wat ik wel jammer vond (zie bewijslast rekentool). Bij CMV20 had ik het heel erg naar mijn zin, we moesten werken aan een portfolio en het ontwerpen van flyers en social media post. Ik vond het ontwerpen hiervan erg leuk, en dit kwam vooral door Canva. Het resultaat was gelukkig ook erg leuk (zie bewijslast rekentool). Ik deelde deze enthousiasme niet helemaal voor CMV30 maar ook hier werd mijn creativiteit erg op de proef gesteld, ook al vond ik het proces wat minder was het resultaat het beste tot nu toe (zie bewijslast rekentool)

Leervermogen:

Mijn leervermogen is dit jaar ook erg verbeterd, vorig jaar was mijn leervermogen erg laag en begon ik voor wat dan ook een dag te van tevoren. Dit jaar was dat in het begin niet het geval maar durend het jaar wel, ik stelde veel uit, plande niks en begon wanneer ik zin had. Richting het einde van het jaar veranderde dit heel erg, en niet alleen zoals ik al eerder vertelde tijdens het project waar ik meer dingen begon te doen. Ik zag dit het meeste terug bij CMV30, waar ik dit jaar veruit het meeste tijd in heb gestopt van alle kennisvakken tentamens. Ik snapte er al weinig van in de les en wilde dit al snel uitzoeken. Ik ben er vroeg van tevoren aan begonnen, en ben hier erg blij mee. Ik heb er uiteindelijk rond de 20 uur aangezeten, en was ook erg blij met mijn resultaat. Ik haalde namelijk een 7,0, het hoogste voor CMV tot nu toe! (Zie bewijslast rekentool)

Luistervaardigheid:

In mijn luistervaardigheid ben ik al redelijk ver maar kan ik op sommige vlakken nog veel stappen maken. Al hoewel ik vorig jaar al goed in mijn luistervaardigheid was buitenschool, waar ik vaak leuke gesprekken kon houden en geïnteresseerd was in andere mensen. Merkte ik tijdens dit schooljaar dat mijn luistervaardigheid nog erg ontbreekt binnen school, waar het mij het niet zo erg interesseert. Ik kan wel luisteren naar mijn project genoten, waar ik bijvoorbeeld sinds de peerfeedback van PRO10 ik erg verbeterd ben, wat ook te zien is bij de peerfeedback van PRO20 en PRO30 (zie bewijslast peerfeedback PRO10,20 en 30). Naar mijn mening kan ik hier nog wel grote stappen maken en ik hoop dit de komende jaren ook te kunnen doen.

Studiejaar specifiek

Betekenisvolle situatie:

Het vak CMV is elke periode eigenlijk wel 1 van mijn mindere vakken geweest (bekijk bewijslast Rekentool). Ik vond het niet per se een lastig vak maar het ging bij mij steeds weer mis bij het beoordelingsformulier. Ik bekeek deze niet goed en werkte zoals ik wilde en dacht dat goed was, i.p.v. dat ik werkte via hoe het beoordelingsformulier het wilde. Waardoor ik bijvoorbeeld bij CMV10 een hele mooie en goede presentatie had, ik zat binnen de tijd, mijn presentatie was goed en ik had erg me best gedaan, ik liep nergens vast en heb mijn verhaal kunnen doen. Had ik alsnog een 5,8 gehaald, wat ik redelijk laag vond aangezien klasgenoten die wel problemen hadden tijdens de presentatie een hoger cijfer hadden dan ik.

Terugblikken op het handelen:

Ik stuurde mijn docent van CMV10 een mailtje en vroeg om een uitleg bij dit cijfer (zie bewijslast mail naar docent). Hij wees mij op het beoordelingsformulier, en waarom hij het cijfer had gegeven. Ik vond het nergens op slaan en werd er boos en geïrriteerd van. De volgende periodes van CMV heb ik wel gelet op dit beoordelingsformulier, wat bij CMV20 wel al leed tot een beter cijfer, maar ik vond het niet goed genoeg.

Bewust worden van essentiële aspecten:

Ik begon bij CMV30 meer vragen te stellen, nieuwsgieriger te zijn, en wilde over alles weten waarom het zo was. Het was een erg lastige, grote en onduidelijke opdracht waar ik zeker ruim 20 uur aan heb gezeten. Ik baseerde mijn doen niet langer meer op wat ik dacht dat juist was, maar meer op wat er verteld werd in de les en wat aangegeven was in het beoordelingsformulier. Een 10 was alleen mogelijk met een dubbel zo groot onderzoek, wat ik niet had uitgevoerd, dus het beste wat ik nog kon halen was een 8. Ik heb keihard eraan gewerkt, tot ik helemaal doorgebrand was. Op de dag van de beoordeling zag ik dat ik een 7,0 had gehaald voor CMV30 (zie bewijslast rekentool), het hoogste CMV-cijfer tot nu toe! Ik was er erg blij mee, en het voelde alsof mijn nieuwsgierigheid en harde werk beloond werd.

Formuleren van handelingsalternatieven:

Ik zie nu in, dat ik soms niet te eigenwijs moet zijn en iets nieuwsgieriger moet zijn. Nieuwsgierigheid kan je soms heel erg helpen, en zorgen voor mooie resultaten. Ik hoop dit voor volgend jaar vast te houden en mee te nemen naar mijn prestaties in dat jaar.

Stage specifiek

Betekenisvolle situatie:

Tijdens mijn stage wilde ik mijn nieuwsgierige houding laten zie door actief vragen te stellen, veel te willen leren en zelf initiatief te nemen om meer over het werkveld te ontdekken. In de eerste weken van mijn stage deed ik dit nog weinig. Ik zat vooral af te wachten en een beetje voor mij uit te staren, en ik voerde alleen de taken uit die ik kreeg. Ik vond het toen nog prima en leuk, maar ging me al snel vervelen en zag dat een andere stagiair wel steeds bezig was.

Terugblikken op het handelen:

Ik voelde mij in het begin niet echt nuttig of betrokken. Ik wachtte af tot ik werk kreeg en ging niet zelf uit op onderzoek. Hierdoor leerde ik weinig nieuws en verveelde ik me best vaak. Na en tijdje begon dit aan mij te knagen, en wilde ik meer. Ik besloot om extra veel te vragen, om bij meer meetings te mogen zijn, benaderde ik zelf collega's voor meetings en voerde ik extra taken uit, zoals het meelopen bij de SchoolSportVereniging (zie bewijslast mee met SSV)

Bewust worden van essentiële aspecten:

Ik kwam erachter dat als ik niet mezelf aanspoor om nieuwsgierig te zijn, ik ook niks geen leren en dus ook niet v3erder kwam. Het probleem zat hem niet in het gebrek van werk, maar mijn werk/nieuwsgierige houding. Ik kwam erachter dat je niet alleen nieuwsgierig moet zijn in je hoofd maar ook in je werk en in je gedrag. Hierdoor had ik steeds meer zin in mijn stage, werd de sfeer op kantoor leuker en raakte ik ook veel meer aan de praat met andere. Ik ging de werkvloer meer zien als normale mensen i.p.v. veel hogere, grotere en hardwerkende mensen. Dit hielp ook voor mijn opdracht aangezien ik meer in contact raakte met mijn collega's en ook meer feedback kreeg bij mijn opdracht, wat mij hielp voor mijn oplossing.

Formuleren van handelingsalternatieven:

Voor mijn toekomstige werkervaringen wil ik mezelf meegeven om meer open en socialer te zijn naar collega's, aangezien dit waanzinnig helpt voor mijn ontwikkeling. Vragen stellen, ideeën delen, initiatief nemen, aanspreken, van alles wat eigenlijk. Ik heb gemerkt dat collega's dit juist waarderen en dat ik er veel van leer. Een nieuwsgierige houding begint bij het durven, doen en openstaan. In mijn volgende stages wil in nieuwsgierig zijn, zodat ik het maximale eruit kan halen.

Sem Rijnbeek, SMM1C
Kralingse Zoom 91, 3063 ND Rotterdam 
contact?
telefoon:
+31 6 37555674 
E-mail:
semrijnbeek2007@gmail.com
Adres:  Boskoop
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin