Overtuigende Houding

Bewijslast bij de houdingen:

Ontwikkeling & reflectieve "overtuigende houding"

Algemeen

Overtuigingskracht

Mijn overtuigingskracht is er dit jaar ook zeker op voorruit gegaan. Natuurlijk door de kennis die ik op heb gedaan dit jaar op school, waardoor ik sterkere argumenten kan geven. Maar ook omdat ik me er meer ben mee gaan bezighouden, bijvoorbeeld bij PRO10, waar ik me er zeker niet mee bezig hield en het wel allemaal goed vond en de andere de taken en oplossingen liet bedenken. Dit is zeker veranderd, waar ik bij PRO30 voor het edumundo sneakergame bijvoorbeeld als teamcaptain werd aangewezen en dit ook erg serieus nam. We overlegde vaak en over bijna alles, omdat ik vond dat we de keuzes moesten maken als team en niet als individuen. Ik heb hierbij vaak overtuigend geweest en ook een paar keer ervoor gezorgd dat we iets anders gingen doen dan dat we gepland hadden. Denk hierbij aan de leverancier, waar ik voorstelde om voor de beste leverancier te gaan aangezien we heel veel gingen verkopen en het dus nodig hadden om z.s.m. onze producten te krijgen.

Uitdrukkingsvaardigheid

Hierin ben ik heel erg verbeterd. Waar ik vorig jaar mijn taal eigenlijk helemaal niet aanpaste en hier totaal niet oplette, ben ik dit jaar gaan realiseren hoe belangrijk dit eigenlijk is. Het zorgt voor een professionele en volwassen indruk en helpt je om je doel makkelijker te bereiken. Dit heb ik vooral toegepast in de stage aan het einde van mijn jaar, waar ik zo professioneel mogelijk probeerde te zijn. Ik overdreef er zelfs wel is in, waar ik al snel hoorde van mijn collega's dat ik ze niet hoef aan te spreken als meneer of mevrouw in mijn mailtjes, maar ze gewoon bij hun voornaam mag noemen. Ik zorg er altijd voor dat als ik mijn eerste mail stuur naar een onbekende, ik altijd een formeel bericht stuur en baseer op het verdere gesprek en hun antwoord of ik hiermee door hoef te gaan of dat het meer op een vriendelijke manier mag.

Presentatievaardigheid

Ik zie in mijn presentatievaardigheid ook grote vooruitgang, toen ik hoorde dat ik moest presenteren voor CMV10 vond ik het erg nieuw en spannend aangezien ik dit ook weinig heb gedaan op de middelbare. In het eerste jaar van SMM moesten we al meerdere keren presenteren, alleen of als groep. Hierin ben ik gaan experimenteren. Waar ik bij PRO30 voor onze presentatie over DAKA, waar we hadden afgesproken om 2 jongens aan te wijzen die gaan presenteren om het zo duidelijk en sterk mogelijk over te brengen, en ik was er daar 1 van. Ik leerde de tekst erg goed en kon gaan experimenteren bij het oefenen of ik het anders en beter kon uitleggen, met soms een leuke grappige toon erdoorheen. Dit is erg goed gegaan en dit heb ik meegenomen naar onze presentatie over de sneakergame, waar ik eigenlijk mijn tekst al niet meer uit mijn hoofd leerde maar gewoon vertelde over mijn kennis en improviseerde.

Studiejaar specifiek

Betekenisvolle situatie:

Het beste voorbeeld dat ik kan geven is eigenlijk hetzelfde als de meeste voorbeelden die ik al heb gegeven en dat gaat over project. Het begon bij PRO10 waar ik iets terughoudender was en eigenlijk de kat uit de boom keek (kijk bewijslast PRO10 peerfeedback) Ik gebruikte mijn mening wel en deelde deze ook, maar het maakte me eigenlijk weinig uit of het wel of niet aangenomen werd. Ik was natuurlijk ook nieuw bij de studie en focuste mij eerder op het maken van vrienden dan het hard werken voor school.

Terugblikken op het handelen:

Eerlijk gezegd voelde ik me hier heel erg vrij bij en niet per se slecht. Natuurlijk vond ik het jammer op sommige vlakken dat ik niet zo handig was als dat ik gehoopt had, maar ik had het erg naar mijn zin en het was gezellig. Iedereen deed zijn taken en wat van diegene gevraagd werd, maar we deden allemaal eigenlijk niets extra's. Dit leidde ook tot het laagste cijfer van de klas, maar wel een voldoende (zie bewijslast rekentool). Hierdoor kreeg ik wel een dubbel gevoel, wat ik eigenlijk niet leuk vond. We dachten dat we het goed hadden gedaan, wat dus niet zo bleek te zijn. Hierdoor kreeg ik het gevoel om meer te gaan doen en niet weer dezelfde fouten te maken, wat bij het begin van PRO20 ook nog niet goed werkte.

Bewust worden van essentiële aspecten:

In het begin van PRO20 deed ik dit wel al meer, maar nam ik het nog niet echt serieus genoeg. Pas toen we te horen kregen dat ons project een zooitje was, ging ik mijn invloed beter uitoefenen. Ik begon met het vaak geven van mijn mening en het altijd laten weten dat ik er ben, naar het overhalen bij de keuzes die we maakte. We hebben weel uren gemaakt buiten school en hier zijn veel discussies gevoerd, over bijvoorbeeld: onze oplossing, de manier waarop we dit gingen onderzoeken, de manier van redenering tot het uiterlijk van ons document. Hier had ik eigenlijk allemaal wel invloed op en kreeg dit ook te horen van mijn groepsgenoten (zie bewijslast PRO20 peerfeedback). Bij PRO30 heb ik dit zeker doorgepakt, aangezien ik ook teamcaptain was. Er was veel overleg nodig bij het runnen van het bedrijf en ik liet mezelf ook zeker horen, en was ook zeker in staat om mijn groepsgenoten over te halen in mijn mening (zie bewijslast PRO30 peerfeedback).

Formuleren van handelingsalternatieven:

Ik wil mezelf daarom ook zeker meegeven dat ik dit blijf doen en mijn mening blijf geven, want zelfs al zijn ze het niet eens met mijn mening of kan ik ze niet overhalen, kan dit alsnog leiden tot een andere oplossing die hierdoor beïnvloed is. Wat altijd kan helpen en altijd welkom is.

Stage specifiek

Betekenisvolle situatie:

Zoals ik telkens al vertel was ik aan het begin van mijn stage niet echt actief en meer afwachtend. Ik deed wat er van mijn gevraagd werd en meer niet, totdat ik de vergaderingen van team beweegcoach en collega's ging bijwonen. Ik was bij vergaderingen met interne mensen en externe mensen, en heb bij beide meerdere keren mijn mening gegeven. Waar ik dan vooral aan denk is het bedenken van mijn oplossing in overleg met de marketeer van RSS, waar we overlegde over wat de beste oplossing zou kunnen zijn voor mijn reframed problem. We waren het vaak met elkaar eens, en op de vlakken waar we dit niet hadden, kon ik haar goed overtuigen van mijn kant waardoor ze ook mijn kant kon zien en we dus tot een gezamenlijke oplossing kwamen.

Terugblikken op het handelen:

Mijn gevoelens gingen van saai en nutteloos naar interessant en leerzaam. Ik kreeg veel tips mee vanuit het werkleven en van een marketeer met veel ervaring, waar ik ook zeker wat aan gehad heb. Ze gaf mij de tip om al mijn ideeën alvast uit te werken aangezien ik het allemaal iets te lang vond duren, waardoor ik dit meteen heb opgeschreven (zie bewijslast ideeënboekje). Ze vertelde mij dat ik al deze ideeën natuurlijk niet ging gebruiken maar dat ik wel meteen een basis heb voor mijn komende overleggen, en natuurlijk voor toekomstige problemen.

Bewust worden van essentiële aspecten:

Hierdoor had ik bedachte ideeën die ik kon gaan voorleggen en overleggen met mijn stagebegeleider en team beweegcoach. Ik kon zien wat ze dachten van elke oplossing en hierop doorgaan. Dit zorgde ervoor dat ik uiteindelijk op een oplossing ben gekomen waar heel erg positief op werd gereageerd, niet alleen door beweegcoach maar ook door bijvoorbeeld de verenigingsconsulenten van de 2 verenigingen waar deze oplossingen voor waren. Met de weinig tijd die ik nog had ben ik erg ver gekomen puur door mijn ideeën alvast op te schrijven.

Formuleren van handelingsalternatieven:

Dan denk je wat heeft dat te maken met mijn overtuigende houding, maar doordat ik dit heb gedaan waren mijn argumenten erg sterk en direct. De vergaderingen duurde niet lang aangezien ze vrijwel direct waren overgehaald door de bedachte oplossing. Daarom geef ik mezelf mee om mij voor te bereiden als ik in gesprek ga met andere, aangezien ik dan sterkere argumenten heb en het gesprek dus een stuk makkelijker zal worden.

Sem Rijnbeek, SMM1C
Kralingse Zoom 91, 3063 ND Rotterdam 
contact?
telefoon:
+31 6 37555674 
E-mail:
semrijnbeek2007@gmail.com
Adres:  Boskoop
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin